Willem (Hollanti/The Netherlands)

Bernard Willem Holtrop (s. 1941) syntyi ja kasvoi Hollannissa konservatiivisessa pikkukaupungissa, josta hänet vapautti taidekoulu 1960-luvun alussa. Willem ryhtyi toteuttamaan tuntojaan armeija- ja opiskelijalehdissä, ennen liittymistään PROVO-ryhmään. Nimensä mukaisia hämmentäviä tempauksia ja julkaisuja tuottanut PROVO joutui viranomaisten ja kansan hampaisiin 1966. Willem oli piirtänyt kuvan, jossa kuningatar Juliana päivystää punaisten lyhtyjen alueella.

Kun poliisi ei löytänyt Willemiä, tämä marssi itse poliisiasemalle ja sai rangaistuksensa, päiväsakot ja kaksi päivää putkaa. 1968 Willem muutti kuohuvaan Pariisiin, joka oli juuri sopiva alusta hänen seksiä, uskontoa ja politiikkaa estottomasti käsittelevälle tyylilleen.

Willem ryhtyi piirtämään pila- ja sarjakuvia useisiin ranskalaisiin lehtiin kuten Hara-Kiriin ja sen jatkajaan, Charlie Hebdoon, jota Willem avustaa edelleen. 1970-luvun lopulla Liberation-lehti alkoi julkaista Willemin ajankohtaispiirroksia. Koska Willem ei arkaile pilkata töissään kaikkea mahdollista ja potkii tekohurskaista sekä poliitikoista paskat pihalle, hän tekee varmuuden vuoksi aina kaksi kuvaa joista lehti saa valita.

Willem palkittiin Angoulemen Grand Prix -palkinnolla 2013. Hän on vieraillut Suomessa useita kertoja. Willem on maininnut, että hänen värikkään elämänsä yksi kohokohtia oli vierailu suomalaiselle tanssilavalle. Tangon, Koskenkorvan ja metsän yhdistelmä kaikessa raa’assa naturalismissaan oli jotain, mikä ilahdutti suuresti estotonta kuvainraastajaa.

Willemiltä on ilmestynyt suomeksi kaksi teosta, Naulan kantaan (JYY 1991) ja Seis! Täällä ei naureta (Sammakko 2005). Syyskuussa 2019 ilmestyy toisen maailmansodan tuntoja ruotiva Ettemme koskaan unohtaisi! (Zum Teufel 2019).


Bernard Willem Holtrop (b. 1941) was born and raised in the Netherlands in a conservative small town, from which he found liberation by going to art school in the early 1960s. Willem began to voice himself through contributions in army and student magazine, eventually joining the PROVO group. True to its name, the group produced disruptive stunts and publications and got into trouble both with the law and the general public in 1966. Willem had drawn a cartoon in which Queen Juliana was working the red light district.

When the police could not find Willem, he marched himself to the station and accepted his punishment: some fines and two days in the lock-up. In 1968 Willem moved to turbulent Paris and found it the perfect backdrop for his style and its uninhibited approach to sex, religion and politics.

Willem began to draw cartoons and comics for several French magazines, including Hara-Kiri and its successor Charlie Hebdo, to which he continues to be a frequent contributor. At the end of the 1970s the magazine Liberation began to publish Willem’s cartoons. As Willem does not shy away from ridiculing anything and anyone, giving all hypocrites and politicians their fair share, he always prepares two illustrations for the magazine to choose from.

Willem was awarded the Angoulême Grand Prix in 2013. He has visited Finland several times in the past and has told that one of the highlights of his colourful life has been a visit to a traditional Finnish dance hall. The combination of Finnish tango, Koskenkorva vodka and the surrounding forest was in its raw naturalism something that delighted the uninhibited artist enormously.

Willem has been published in Finnish twice in the past, Naulan kantaan (JYY 1991) and Seis! Täällä ei naureta (Sammakko 2005). September 2019 will see the release of Willem’s Ettemme koskaan unohtaisi! (Zum Teufel 2019) that picks at the collective memories of WWII.

Sponsorit ja yhteistyökumppanit

Opetus- ja kulttuuriministeriö
Helsingin kaupunki
Suvilahti

Copyright © Helsingin sarjakuvafestivaalit 2019
Copyright © kuvitukset/illustrations JP Ahonen