TIEDOTE 23.3.2021 Emmi Nieminen on 2021 Helsingin sarjakuvafestivaalien festivaalitaiteilija

Emmi Nieminen, valokuva © Henry Söderlund

Helsingin sarjakuvafestivaalien visuaalisesti ilmeestä vastaa tänä vuonna sarjakuvataiteilija ja kuvittaja Emmi Nieminen. Niemisen sarjakuvat käsittelevät usein sosiaalisia ja yhteiskunnallisia aiheita. Vuonna 2017 Nieminen julkaisi yhteistyössä toimittaja Johanna Vehkoon kanssa dokumentaarisen Vihan ja inhon internet -sarjakuvan, joka käsitteli naisiin kohdistuvaa nettivihaa, ja vuonna 2020 hän osallistui Katkenneita lankoja: tarinoita loppuunpalamisesta -antologiaan.

Tänä vuonna Suomen sarjakuvaseura ry viettää 50-vuotisjuhlavuottaan, jonka kunniaksi festivaalien teemana on yhteisö. Suomalainen sarjakuvakenttä on pieni, mutta tiivis ja sitäkin elinvoimaisempi, eikä se olisi mahdollista ilman aktiivista yhteistyötä eri toimijoiden välillä. Erityisesti viimeisen vuoden aikana yhteisön merkitys on vain korostunut, ja siksi haluamme juhlistaa yhteisöä sarjakuvafestivaaleilla.

Vuoden 2021 Helsingin sarjakuvafestivaalit järjestetään neljättä kertaa Suvilahden alueella Kattilahallin ja Tiivistämön tiloissa syyskuun ensimmäisenä viikonloppuna 4.-5.9.2021. Koronapandemia aiheuttaa luonnollisesti haasteita tapahtumatuotannolle. Festivaaleja järjestäessämme ensisijainen tavoitteemme on taata vieraiden, kävijöiden sekä näytteilleasettajien turvallisuus, joten seuraamme aktiivisesti viranomaisten määräyksiä ja suosituksia. Toistaiseksi tapahtumajärjestelyt kuitenkin etenevät suunnitellusti.

Festivaalia järjestää Suomen sarjakuvaseuran jäsenistöstä koostuva työryhmä. Tapahtuma on yleishyödyllinen ja avoin kaikille. Noudatamme tapahtumassa turvallisen tilan periaatteita. Osana Helsingin sarjakuvafestivaaleja järjestetään jälleen jokavuotinen, omakustannesarjakuviin ja pienlehtiin keskittyvä Zine Fest.

Tiedustelut ja haastattelupyynnöt:

Maura Manninen